کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    نَحل: آيه ۱۰۲ - ۱۰۱

      نَحل: آيه ۱۰۲ - ۱۰۱


    وَإِذَا بَدَّلْنَا آَيَةً مَكَانَ آَيَة وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُنَزِّلُ قَالُوا إِنَّمَا أَنْتَ مُفْتَر بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (101 )قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آَمَنُوا وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ (102 )
    سخن از وسوسه هاى شيطان به ميان آمد، شيطان مى داند كه قرآن مى تواند مايه سعادت و رستگارى من شود، او تلاش مى كند در ذهن من نسبت به قرآن شك و ترديد ايجاد كند.
    شيطان به من مى گويد: "اگر قرآن، كتاب خداست، پس چرا اين قدر با تورات اختلاف دارد؟ مگر مى شود خدا در تورات يك حكمى بدهد، بعد در قرآن بر خلاف آن حكم بدهد؟".
    شنيده ام كه در تورات فقط يك روز، روزه واجب است. اسم اوّلين ماه سال آنان، "تِشرين" مى باشد. يهوديان روز دهم اين ماه را روزه مى گيرند، پس در تورات فقط روزه آن روز، واجب است، امّا در قرآن سى روز روزه در ماه رمضان، واجب شده است.
    روزه يهوديان، يك شبانه روز كامل است، آنان به مدّت بيست و چهار ساعت از خوردن و آشاميدن خوددارى مى كنند، امّا مسلمانان از اذان صبح تا غروب آفتاب روزه مى گيرند.
    به راستى چرا حكم روزه در تورات با قرآن تفاوت دارد؟
    بايد براى آن جوابى بيابم...
    گويا عدّه اى از محمّد(صلى الله عليه وآله) همين سؤال را پرسيده بودند. تو در اينجا با محمّد(صلى الله عليه وآله) چنين سخن مى گويى:

    * * *


    اى محمّد ! من حكمى را به حكم ديگر تبديل مى كنم، من بهتر مى دانم چه حكمى را نازل كنم، امّا كافران تو را دروغگو مى خوانند و فكر مى كنند تو اين سخنان را از پيش خود ساخته اى، هرگز اين گونه نيست، من از روى مصلحت خويش حكمى را تغيير مى دهم و بيشتر آنان حقيقت را نمى دانند.
    اى محمّد ! به آنان بگو كه اين قرآن را جبرئيل از طرف خدا بر من نازل كرده است تا مؤمنان را ثابت قدم گرداند. اين قرآن مايه هدايت مسلمانان است و آنان را به بهشت جاودان بشارت مى دهد.

    * * *


    اكنون تو را شكر مى كنم كه پيرو آخرين دين تو هستم، دين اسلام كه كامل ترين دين هاست. مى دانم تو براى هدايت انسان، پيامبران زيادى فرستادى و هر كدام مردم را به يكتاپرستى فرا خواندند.
    موسى(عليه السلام) دين يهود و كتاب تورات را آورد، عيسى(عليه السلام) دين مسيح و كتاب انجيل را آورد و محمّد(صلى الله عليه وآله) هم دين اسلام و قرآن را براى بشريّت به ارمغان آورد.
    تو در قرآن حكم جديدى مى آورى كه بر خلاف تورات يا انجيل است، اين حكم، نشانه دروغ بودن قرآن نيست، بلكه نشانه كامل بودن دين اسلام است، زيرا ميزان رشد انسان ها، زمينه ساز نازل شدن حكم جديد بوده است.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۱۸۶: از كتاب تفسير باران، جلد پنجم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن