کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    اِسراء: آيه ۵ - ۴

      اِسراء: آيه ۵ - ۴


    وَقَضَيْنَا إِلَى بَنِي إسْرائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الاَْرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا (4 ) فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْس شَدِيد فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا (5 )
    در تورات درباره يهوديان سخن گفتى و آينده آنان را به موسى(عليه السلام) خبر دادى، آينده اى كه آنان پيش رو داشتند اين بود: "يهوديان دو بار در سرزمين خود به قدرت و حكومت مى رسند، امّا ظلم و فساد و خونريزى مى كنند، پس تو كسانى را مى فرستى كه حكومت يهوديان را سرنگون مى كنند و آنان را ذليل و خوار كنند".
    در اينجا سخن از دو وعده توست، دو وعده مجازات !

    * * *


    موسى(عليه السلام) از دنيا رفت، يهوديان به بيت المقدس (فلسطين) رفتند و در آنجا قدرت را به دست گرفتند، حكومت آنان در آنجا ساليان سال طول كشيد، امّا سرانجام آنان بناى ظلم و فساد را گذاشتند.
    اينجا بود كه زمان مجازات اوّل فرا رسيد، مردانى جنگجو را به سوى آنان فرستادى، آن مردان به شهر آنان حمله كردند و خانه به خانه به دنبال يهوديان مى گشتند تا آنان را به قتل برسانند، پس وعده اوّل تو انجام گرفت.

    * * *


    يهوديان هزار و سيصد سال در بيت المقدس حكومت كردند، در سال هاى آخر حكومت خود به ظلم و فساد رو آوردند، نور ايمان از دل هاى آنان رخت بست و وعده هاى تو را دروغ شمردند، آنان با خود گفتند: بيش از هزار سال است كه ما در اينجا حكومت مى كنيم، چه كسى مى تواند حكومت ما را نابود كند؟
    تو از آنان پيمان گرفته بودى كه به دستوراتى كه در تورات ذكر شده است، عمل كنند و براى هدايت آنان پيامبران ديگرى را فرستادى، امّا آنان سخن پيامبران را نپذيرفتند و تكبّر ورزيدند، اگر پيامبرى بر خلاف ميل آنان، سخنى مى گفت، در مقابل آن پيامبر، موضع مى گرفتند، آنان عدّه اى از پيامبران را دروغگو شمردند و عدّه اى ديگر را به شهادت رساندند.[30]
    اينجا بود كه تو بلاى بزرگى را براى آنان فرستادى، آن بلا همان وعده مجازات اوّل بود.
    بخت النصر پادشاه قدرتمندى بود، (او ششصد سال قبل از تولّد عيسى(عليه السلام)در بابلِ عراق حكومت مى كرد). اين پادشاه تصميم گرفت تا با لشكر بزرگ خود به بيت المقدس حمله كند.
    او با لشكريان خود از عراق حركت كرد، وقتى به بيت المقدس رسيد، يهوديان را شكست داد، او دستور داد تا همه خانه هاى آن شهر را ويران كنند، مسجدالاقصى را خراب كنند، تورات ها را بسوزانند.
    سربازان او همه شهر را مى گشتند و هر كس را مى يافتند به قتل مى رساندند.
    بخت النصر فقط عدّه كمى از زنان و كودكان را زنده نگاه داشت و آنان را به عنوان اسير به بابل برد.
    اين بلاى بزرگ، نتيجه ظلم و ستم خود يهوديان بود، تو به آنان قدرت و حكومت داده بودى، آنان از نعمت هاى فراوانى بهره مند بودند، امّا رو به فساد و ظلم و ستم آوردند.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۴: از كتاب تفسير باران، جلد ششم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن