کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    مؤمنون: آيه ۱۶ - ۱۲

      مؤمنون: آيه ۱۶ - ۱۲


    وَلَقَدْ خَلَقْنَا الاِْنْسَانَ مِنْ سُلَالَة مِنْ طِين (12 ) ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَار مَكِين (13 ) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آَخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (14 ) ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُونَ (15 ) ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ (16 )
    اكنون برايم از نعمت هاى خود سخن مى گويى تا معرفت و شناخت من به تو بيشتر شود و من هم راه مؤمنان را بپيمايم، مؤمنان راه ايمان به تو را انتخاب كردند چون به معرفت و شناخت بهتر رسيده بودند.
    اگر من در خلقت خود فكر كنم به آن معرفت مى رسم. آدم(عليه السلام) را از خاك آفريدى، فرزندان او را از نطفه آفريدى، نطفه از غذاهايى كه انسان مى خورد، تشكيل مى شود، همه غذاهاى انسان، ريشه اش به خاك برمى گردد. تو نطفه انسان را در رحم مادر (كه جايگاه مطمئنى بود) قرار دادى.
    سپس آن نطفه به خون، بعد به پاره گوشت، سپس آن را تبديل به استخوان كردى و آن استخوان ها را با گوشت پوشاندى. پس از آن روح در آن دميدى و اين گونه انسان را آفريدى، آفرين بر تو باد كه تو بهترين آفرينندگان هستى !
    اين آغاز زندگى انسان است و سرانجام او، مرگ است، همه انسان ها مرگ را تجربه مى كنند، آن ها در روز قيامت زنده مى شوند و براى حسابرسى به پيشگاه تو مى آيند، خوبان به بهشت مى روند و كافران به عذاب جهنّم گرفتار مى شوند.

    * * *


    در آيه 13 براى خلقت انسان هفت مرحله ذكر شده است:
    1 - خاك: موادى كه اسپرم پدر و تخمك مادر را تشكيل مى دهند در خاك مى باشند.
    2 - نطفه: پدر و مادر از ميوه ها و غذاها مى خورند و اسپرم پدر و تخمك مادر شكل مى گيرد، اسپرم پدر با تخمك مادر تركيب مى شود و نطفه به وجود مى آيد.
    3 - خون: نطفه كم كم به صورت خون بسته شده اى به ديواره رحم آويزان مى شود و رشد مى كند.
    4 - پاره گوشت: بعد از چهل روز، نطفه تبديل به پاره گوشت كوچكى مى شود.
    5 - سلّول هاى استخوانى: در اين مرحله آن پاره گوشت دچار تغييراتى اساسى مى شود و همه سلّول هاى آن به سلّول هاى استخوانى تبديل مى شود و استخوان ها شكل مى گيرد.
    6 - روييدن گوشت: در اين مرحله گوشت اعضاى بدن روييده مى شود و رگ هاى كوچك و بزرگ شكل مى گيرد.
    7 - دميده شدن روح: جنين انسان چهارماهه كه شد، روح انسانى در آن دميده مى شود و اين جنين به رشد خود ادامه مى دهد و پنج ماه بعد به دنيا مى آيد.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۹۲: از كتاب تفسير باران، جلد هفتم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن