کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    حج: آيه ۱۵

      حج: آيه ۱۵


    مَنْ كَانَ يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالاَْخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَب إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ لِيَقْطَعْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ مَا يَغِيظُ (15 )
    گروه پنجم منافقانى هستند كه آرزوى شكست اسلام را دارند. در مدينه گروهى از آنان با مؤمنان زندگى مى كردند.
    منافقان اصلاً ايمان نياورده بودند، امّا به دروغ مى گفتند ما ايمان آورده ايم، آنان در شكّ و ترديد نبودند، بلكه بُت ها را مى پرستيدند و به ظاهر نماز هم مى خواندند.
    آنان هميشه آرزوى شكست اسلام را داشتند، منتظر بودند تا كافران با سپاه خود به مدينه حمله كنند و اسلام را نابود كنند، آنان از روى خشم و بى ايمانى گمان مى كردند كه تو پيامبرت را در دنيا و آخرت يارى نمى كنى.
    تو به پيامبر وعده پيروزى بر كافران را دادى، پيامبر نيز اين وعده را به ياران خود داد. آن منافقان اين سخن را شنيدند، آن ها عصبانى شدند.
    تو به آنان مى گويى: "اگر مى توانيد وسيله اى فراهم كنيد و به آسمان برويد و نگذاريد من يارى خود را براى محمّد(صلى الله عليه وآله)بفرستم. آيا شما فكر مى كنيد اين خشم شما مانع پيروزى محمّد(صلى الله عليه وآله) مى شود؟ هرگز ! هر چقدر شما عصبانى باشيد، من پيامبرم را يارى مى كنم و به وعده ام وفا مى كنم، به زودى او را بر همه دشمنانش پيروز مى گردانم".[47]
    آنان از پيشرفت اسلام غصّه مى خورند و از شدّت عصبانيّت نمى دانند چه كنند، به آنان چنين مى گويى: "از شدّت غصّه دق كنيد و بميريد".[48]
    منافقان هرچه بيشتر در مسير نفاق پيش روند، تو هم آن ها را بيشتر به خودشان واگذار مى كنى، آنان بيشتر در گرداب نفاق فرو مى روند و در نتيجه در روز قيامت به آتش سوزان جهنّم گرفتار مى شوند.

    * * *


    از پنج گروه برايم سخن گفتى، من با نتيجه اعمال هر كدام از آنان آشنا شدم:
    1 - كافرى كه از شيطان پيروى مى كند، جهنّم در انتظار اوست.
    2 - كافرى كه ديگران را به كفر دعوت مى كند، در دنيا به خوارى گرفتار مى شود و در آخرت در آتش سوزان جهنّم مى سوزد.
    3 - كسى كه فقط به زبان ايمان مى آورد و سرانجام به كفر بازمى گردد، بهره اى از دنيا نمى برد و در آخرت هم نتيجه كفر خود را مى بيند.
    4 - مؤمنى كه به تو ايمان واقعى مى آورد، در بهشت جاى خواهد گرفت.
    5 - منافقى كه از پيروزى و پيشرفت اسلام در خشم است، روز به روز خشمش بيشتر مى شود، زندگى او در اين دنيا، با غم و اندوه همراه است و در آخرت به آتش جهنّم گرفتار مى شود.

    * * *


    بارخدايا ! از تو مى خواهم تا به من ايمان واقعى عنايت كنى، ايمانى كه با نفاق همراه نباشد و شكّ و ترديد به آن خدشه اى وارد نكند، از تو مى خواهم تا به قلب من، يقين عطا كنى، مى دانم كه هيچ چيز با ارزش تر از يقين نيست.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۵۵: از كتاب تفسير باران، جلد هفتم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن