کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    حج: آيه ۳۶

      حج: آيه ۳۶


    وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (36 )
    تو قربانى كردن شترها را از "شعائر الله" قرار دادى، اين برنامه اى است كه انسان ها را به ياد تو مى اندازد. در اين برنامه، خير و بركت زيادى براى جامعه است، هم نشانه سخاوت حاجيان است و هم فقيران و نيازمندان از گوشت آن بهره مى برند.
    قربانى كردن شتر چگونه است؟
    وقتى گوسفندى را مى خواهند ذبح كنند، او را رو به قبله بر زمين مى خوابانند، نام تو را بر زبان مى آورند، سپس چهار رگ اصلى گلوى او را مى بُرّند.
    امّا ذبح شتر به اين صورت بسيار سخت است ! براى همين است كه شتر را ذِبح نمى كنند، بلكه آن را "نَحر" مى كنند. در پايين گردن شتر، يك فرورفتگى وجود دارد، وقتى شتر رو به قبله ايستاده است، نام تو را بر زبان جارى مى كنند و به آن فرورفتگى با چاقو ضربه اى مى زنند. اين كار را "نحر" مى گويند. شتر همان طور كه ايستاده است، خون زيادى از او خارج مى شود، پس از چند دقيقه شتر بر روى زمين مى افتد.
    به حاجيان دستور مى دهى، وقتى در قربانگاه، شتر ايستاده است، نام تو بر زبان جارى كنند و آن را "نحر" كنند، وقتى شتر بر روى زمين افتاد و جان داد، از گوشت آن بخورند و گوشت آن را به فقيران آبرومند و نيازمندانى كه گدايى مى كنند، بدهند. تو چهارپايان (گوسفند، بز، شتر، گاو) را براى انسان ها آفريدى تا از آن بهره مند شوند، شايد شكر تو را به جا آورند.

    * * *


    لازم است در اينجا به دو نكته اشاره كنم:
    1 - مستحب است حاجى گوشت قربانى را سه قسمت كند، يك قسمت را براى مصرف خود و خانواده اش بردارد، يك قسمت را به فقيران نيازمندى كه گدايى نمى كنند، بدهد و قسمت ديگر را به فقيرانى كه گدايى مى كنند، بدهد.
    حاجى مى تواند همه گوشت قربانى را به نيازمندان بدهد، چنانچه در زمان ما چنين مرسوم است، در قربانگاه گوشت قربانى را تميز مى كنند و آن را با آب مى شويند، سپس آن را داخل يخچال هايى قرار مى دهند و بعداً به كشورهاى مسلمان فقير ارسال مى كنند. هزينه اين كار را قبلاً از حاجى مى گيرند.
    2 - لازم نيست كه حاجى حتماً خودش قربانى را ذبح يا نحر كند، او مى تواند به كسى ديگر نيابت بدهد تا او اين كار را براى او انجام بدهد. امروزه معمولاً اين گونه اقدام مى كنند.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۶۶: از كتاب تفسير باران، جلد هفتم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن