کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    فَتح: آيه ۲۶

      فَتح: آيه ۲۶


    إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوَى وَكَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْء عَلِيًما (26 )
    اكنون مى خواهى از لطفى كه در حقّ مسلمانان نمودى، سخن بگويى، به راستى چگونه شد كه در اين سفر، پيمان صلح بين مسلمانان و كافران بسته شد؟
    كافران با دل هايى سرشار از تعصّب جاهليّت با مسلمانان روبرو شدند و نگذاشتند كه مسلمانان خانه تو را زيارت كنند، كافران به بُت هاى خود سوگند ياد كردند كه مانع ورود مسلمانان به مكّه شوند.
    گروهى از مسلمانان با خود گفتند: "مگر ما از آنان چه مى خواهيم؟ ما مى خواهيم خانه خدا را زيارت كنيم و برگرديم؟ چرا آنان اين گونه با ما رفتار مى كنند؟".
    اينجا بود كه تو آرامش و خويشتن دارى را بر پيامبر و مؤمنان نازل كردى و روحيّه تقوا را كه شايسته آن بودند، همراه آنان قرار دادى تا در آن لحظات سخت، گرفتار خشم و عصبانيّت نشوند، به راستى كه آنان بيش از هر كس سزاوار و شايسته تقوا بودند.
    اگر در آن لحظات حسّاس و مهم، مسلمانان نيز خشمناك مى شدند، جنگى سخت در مى گرفت و گروهى از مسلمانانى كه مخفيانه ايمان آورده بودند و كسى آن ها را نمى شناخت، كشته مى شدند. تو آرامش را بر قلب ياران پيامبر نازل كردى و اين گونه بود كه پيمان صلح ميان كافران و مسلمانان امضا شد و اين مقدّمه اى براى يك پيروزى بزرگ تر شد، تو خدايى هستى كه به همه چيز آگاه هستى و آينده را مى دانى، تو مى دانستى كه اين پيمان صلح چه بركت هاى زيادى براى مسلمانان دارد. آنان در آن لحظات حساس، صبر كردند و به پيروزى بزرگ، دست يافتند.



نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۱۶۰: از كتاب تفسير باران، جلد يازدهم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن