کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    فُصِّلَت: آيه ۳۸ - ۳۷

      فُصِّلَت: آيه ۳۸ - ۳۷


    وَمِنْ آَيَاتِهِ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ لَا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلَا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَهُنَّ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ (37 ) فَإِنِ اسْتَكْبَرُوا فَالَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ يُسَبِّحُونَ لَهُ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَهُمْ لَا يَسْأَمُونَ (38 )
    اكنون از قدرت و توانايى خود سخن مى گويى، تو روز و شب، ماه و خورشيد را آفريدى، گروهى از جاهلان، ماه و خورشيد را مى پرستيدند و در برابر آن ها به سجده مى افتادند.
    اكنون به آنان چنين مى گويى: "در برابر ماه و خورشيد سجده نكنيد، اگر مى خواهيد براى كسى سجده كنيد، براى من سجده كنيد كه من آفريدگار ماه و خورشيد هستم".
    به راستى چرا اين انسان ها به پرستش ماه و خورشيد رو آورده اند؟ چرا به سراغ تو نمى آيند كه اين دو را آفريده اى؟ چرا سر بر آستان تو نمى سايند؟
    آنان بايد به سوى تو بيايند و در مقابل عظمت تو سر به خاك بسايند كه تو آفريدگار اين جهان هستى و با قدرت خويش همه موجودات را آفريدى ! تو بر هر كارى توانا هستى، فقط تو شايسته پرستش هستى كه از راز دل بندگان خود باخبرى، مى دانى چه مى گويند و چه مى خواهند، تو توانا هستى و مى توانى دعاى آنان را مستجاب كنى.
    اگر انسان ها از پرستش تو سر باز مى زنند، مسأله اى نيست، تو اين جهان را وسيع آفريده اى، فرشتگان در جاى جاى جهان تو را مى پرستند و تو را تسبيح و ستايش مى كنند و هرگز از عبادت كردن، خسته نمى شوند.
    تو نه به عبادت انسان ها نياز دارى و نه به عبادت فرشتگان ! تو خداى يگانه اى، از همه عيب ها و نقص ها دور مى باشى، تو به هيچ چيز نياز ندارى !
    اگر بندگانت را به عبادت خود فرا مى خوانى، مى خواهى تا بندگانت به رشد و كمال و سعادت برسند.

    * * *


    در اين آيه روز و شب، ماه و خورشيد از نشانه هاى قدرت خدا بيان شده است، اكنون سه نكته را در اينجا مى نويسم:
    * نكته اوّل
    از گردش زمين به دور خود شب و روز به وجود مى آيد، اگر هميشه روز بود و شبى وجود نداشت، زمين براى زندگى مناسب نبود و گرماى خورشيد همه گياهان را از بين مى برد، اگر هميشه شب بود، انسان چگونه مى توانست در تاريكى و سرما زندگى كند؟
    * نكته دوم
    ماه شب ها زمين را با نور خود روشن مى كند، همچنين جزر و مدّ آب درياها به خاطر ماه است. اگر جزر و مدّ نبود، آب درياها راكد مى ماند و درياها تبديل به مرداب مى شد و هيچ موجود زنده اى نمى توانست در آن زنده بماند، جزر و مدّ سبب حركت و جريان آب دريا مى شود.
    * نكته سوم
    حرارت سطح خورشيد به شش هزار درجه سانتيگراد مى رسد، حرارت در عمق آن به چهارده ميليون درجه مى رسد.
    خورشيد در هر ثانيه، چهار ميليون تُن از وزن خود را به انرژى تبديل مى كند. با اين وجود خورشيد مى تواند بيش از پنج ميليارد سال ديگر نورافشانى كند.

    * * *


    در آيه 37 خدا چنين سخن مى گويد: "در برابر ماه و خورشيد سجده نكنيد، اگر مى خواهيد براى كسى سجده كنيد، براى من سجده كنيد كه من آفريدگار ماه و خورشيد هستم".
    اين آيه، سجده واجب دارد، يعنى اگر كسى متنِ عربى اين آيه را بشنود، واجب است به سجده برود و كافى است كه سه بار "سُبحانَ الله" بگويد.
    اكنون كه من اين آيه را به زبان فارسى نوشتم، مستحب است به سجده بروم و پيشانى بر خاك بسايم و با سجده نشان بدهم كه در برابر خداى خويش، فروتن هستم.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۱۶: از كتاب تفسير باران، جلد يازدهم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن