کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    غافر: آيه ۱۵ - ۱۴

      غافر: آيه ۱۵ - ۱۴


    فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (14 ) رَفِيعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ لِيُنْذِرَ يَوْمَ التَّلَاقِ (15 )
    كافران انسان ها را به كفر و بُت پرستى فرا مى خوانند، تو اكنون از همه مى خواهى تا فقط تو را پرستش كنند و تو را بخوانند. از آنان مى خواهى دين خود را از شرك و بُت پرستى پاك سازند هر چند كافران اين كار را ناپسند بدانند.
    فقط تو شايسته پرستش هستى كه خداى بلند مرتبه هستى و صاحبِ عرش بزرگ مى باشى.
    تو انسان ها را بدون راهنما باقى نمى گذارى، تو هر كس را كه بخواهى به پيامبرى مى فرستى و "روح القُدُس" را به او نازل مى كنى.
    "روح القُدس" نام ديگر جبرئيل است، جبرئيل، فرشته امين وحى است، او به فرمان تو، سخن تو را به پيامبران مى رساند.
    تو از پيامبران مى خواهى تا مردم را از روز قيامت بترسانند، روز قيامت روزى است كه انسان ها نتيجه اعمال خود را مى بينند، در آن روز آنان فرشتگان را مى بينند، روز قيامت روز ملاقات فرشتگان و نتيجه اعمال است، در آن روز، پرده ها از جلوى چشم انسان ها كنار مى رود.

    * * *


    در اين آيه هم از "عرش" سخن به ميان آمده است: "خدا صاحب عرش بزرگ است".
    "عرش" در لغت به معناى "تخت" است، خدا تخت ندارد، خدا جسم نيست و هرگز نياز به تخت ندارد، بعضى تصوّر مى كنند كه خدا تختى بزرگ دارد و بر روى آن نشسته است. اين سخن، سخنى باطل است.
    منظور از "عرش" در اينجا "مجموعه جهان" مى باشد، خدا صاحب جهان هستى است و اين جهان بسيار بزرگ است و او به همه آن ها فرمان مى راند.
    مى خواهم گوشه اى از عظمت جهان را بدانم، براى همين چهار نكته را مى نويسم:
    * مطلب اوّل
    خورشيد، مركز منظومه شمسى است. خورشيد با تمام منظومه شمسى، در كهكشان راه شيرى قرار دارد. خورشيد در هر ثانيه 225 كيلومتر به دور مركز كهكشان راه شيرى مى چرخد.
    200 ميليون سال طول مى كشد تا خورشيد بتواند مدار خود را دور بزند، خورشيد تاكنون تقريباً 25 بار اين مسير را طى كرده است.
    عمر خورشيد حدود 5 ميليارد سال تخمين زده شده است. خورشيد در هر ثانيه، چهار ميليون تُن از وزن خود را به انرژى تبديل مى كند. با اين وجود خورشيد مى تواند بيش از 5 ميليارد سال ديگر نورافشانى كند.
    * مطلب دوم
    خورشيد و منظومه شمسى در كهكشان راه شيرى قرار دارند، به تازگى ستاره شناسان اعلام كردند كه در كهكشان راه شيرى بيش از 100 ميليارد ستاره وجود دارد.
    كهكشان راه شيرى با همه ستارگان در حال حركت در مدار خود است و هر ثانيه 300 كيلومتر در مدار خود طى مى كند. قديمى ترين ستاره كهكشان راه شيرى بيش از 6 هزار ميليارد سال عمر دارد.
    * مطلب سوم
    در تصويرى كه با تلسكوپ فضايى "هابل" گرفته شده است، تقريباً ده هزار كهكشان ديده مى شود، علم بشر هنوز توانايى كشف آمار دقيق كهكشان ها را ندارد. هزاران هزار كهكشان در جهان وجود دارد.
    * مطلب چهارم
    دورترين كهكشانى كه تاكنون كشف شده است، كهكشان "تار عنكبوت" نام دارد، اين كهكشان ده ميليارد سال نورى از زمين فاصله دارد و با سرعت هزار كيلومتر در ثانيه در حال حركت است.
    نور مى تواند در يك ثانيه هفت بار زمين را (از روى خط استوا) دور بزند، نور وقتى از ستارگان اين كهكشان جدا مى شود، ده ميليارد سال طول مى كشد تا به زمين برسد.
    وقتى من با تلسكوپ هاى قوى به اين كهكشان نگاه مى كنم، چه مى بينم؟
    من به ده ميليارد سال قبل نگاه مى كنم ! نور ستارگانى كه من مى بينم ده ميليارد سال قبل، از ستارگان آن كهكشان جدا شده است و اكنون به زمين رسيده است !
    امشب آن ستارگان در چه وضعى هستند؟ آيا كم نور شده اند؟ آيا پرنور شده اند؟
    هيچ كس جز تو نمى داند. من بايد ده ميليارد سال صبر كنم تا نورِ امشب آن ستارگان به من برسد. شايد امشب آن ستارگان نابود شده اند، امّا من پس از ده ميليارد سال مى توانم اين را بفهمم !
    اين گوشه اى از جهان است كه بشر تاكنون توانسته است آن را كشف كند. هر چه علم بشر بيشتر شود، عظمت جهان بيشتر كشف مى شود.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۱۳۰: از كتاب تفسير باران، جلد دهم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن