کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    يس: آيه ۸۳ - ۸۱

      يس: آيه ۸۳ - ۸۱


    أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضَ بِقَادِر عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلَى وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ (81 )إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (82 ) فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْء وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (83 )
    محمّد(صلى الله عليه وآله) براى مردم مكّه از روز قيامت و حوادثى كه قبل از آن روى مى دهد، سخن گفت. قبل از اين كه قيامت برپا شود، تو به اسرافيل فرمان مى دهى تا در "صور" بدمد، ناگهان همه جهان نابود مى شود، آسمان ها و زمين از بين مى روند، انسان ها، جنّ ها و فرشتگان هم از بين مى روند، پس از آن، تو جان اسرافيل را هم مى گيرى، فقط تو باقى مى مانى.
    زمانى مى گذرد، هيچ كس نمى داند آن زمان چقدر است، جز تو، هيچ كس ديگر زنده نيست تا دركى از آن زمان داشته باشد. بعد از آن، هر وقت كه تو اراده كردى، قيامت را برپا مى كنى، ابتدا اسرافيل را زنده مى كنى و او براى بار دوم در صور خود مى دمد، همه زنده مى شوند.
    وقتى محمّد(صلى الله عليه وآله) اين سخنان را براى مردم بيان مى كرد، آنان با خود گفتند: "وقتى آسمان ها و زمين نابود شوند، چگونه بار ديگر آفريده خواهند شد؟".
    در اينجا جواب اين سؤال آنان را مى دهى: "من كه آسمان ها و زمين را آفريدم، مى توانم مثل آن ها را بيافرينم، من آفريدگارى دانا هستم".[22]
    آرى، قدرت تو حدّ و اندازه اى ندارد، هرگاه چيزى را اراده كنى، آن چيز بى درنگ به وجود مى آيد. هر چه را كه بخواهى بيافرينى، كافى است بگويى: "باش !" و آن، خلق مى شود.
    تو از هر عيب و نقصى به دور هستى، تو هرگز ناتوان نيستى ! پادشاهى و حاكميّت همه چيز در دست قدرت توست.
    آرى، كار برپايى قيامت براى تو بسيار آسان است، مانند چشم بر هم زدن ! بلكه از آن هم آسان تر، تو به هر كارى توانا هستى.
    آرى، براى انسان ها هيچ كارى آسان تر از بر هم زدن چشم نيست، اين كار زمان بسيار كمى مى گيرد، برپايى قيامت براى تو مانند چشم بر هم زدن براى انسان است بلكه از آن هم آسان تر ! [23]

    * * *


    سوره "يس" به پايان رسيد.
    مناسب مى بينم در اينجا حديثى از امام صادق(عليه السلام) در فضيلت اين سوره نقل كنم: آن حضرت فرمودند: "براى هر چيزى، قلبى است و قلب قرآن، سوره يس است. هر كس آن را در روز بخواند، از بلاهاى آن روز در امان خواهد بود و فرشتگان او را حفظ خواهند كرد. هر كس آن را در شب بخواند از بلاهاى آن شب در امان خواهد بود و فرشتگان او را حفظ خواهند كرد...".[24]






نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۲۹: از كتاب تفسير باران، جلد دهم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن