کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    يس: آيه ۱۹ - ۱۳

      يس: آيه ۱۹ - ۱۳


    وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا أَصْحَابَ الْقَرْيَةِ إِذْ جَاءَهَا الْمُرْسَلُونَ (13 ) إِذْ أَرْسَلْنَا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِث فَقَالُوا إِنَّا إِلَيْكُمْ مُرْسَلُونَ (14 ) قَالُوا مَا أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنَا وَمَا أَنْزَلَ الرَّحْمَنُ مِنْ شَيْء إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَكْذِبُونَ (15 ) قَالُوا رَبُّنَا يَعْلَمُ إِنَّا إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ (16 )وَمَا عَلَيْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ (17 ) قَالُوا إِنَّا تَطَيَّرْنَا بِكُمْ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّكُمْ وَلََيمَسَّنَّكُمْ مِنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ (18 ) قَالُوا طَائِرُكُمْ مَعَكُمْ أَئِنْ ذُكِّرْتُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ (19 )
    محمّد(صلى الله عليه وآله) را فرستادى تا مردم مكّه را به سوى يكتاپرستى دعوت كند، امّا آنان محمّد(صلى الله عليه وآله)را دروغگو پنداشتند و با او دشمنى كردند، اكنون ماجراى مردم شهر "انطاكيه" را نقل مى كنى، تو پيامبران خود را به آنجا فرستادى تا آن مردم را از بُت پرستى برهانند، امّا آنان پيامبران خود را دروغگو شمردند و به عذاب گرفتار شدند.
    امروزه شهر انطاكيه در كشور تركيه واقع شده است، تو از زمانى سخن مى گويى كه مردم آن شهر بُت پرست بودند، تو در آغاز، دو نفر از پيامبران خود را به سوى آنان فرستادى، امّا آن مردم آنان را دروغگو شمردند، سپس تو پيامبرِ سوم را به سويشان فرستادى. آن سه پيامبر با مردم شروع به سخن كردند:
    ــ اى مردم ! ما از طرف خدا به سوى شما آمده ايم. ما پيامبران خدا هستيم و خدا به ما مأموريّت داده است شما را هدايت كنيم.
    ــ دروغ مى گوييد. شما انسان هاى معمولى مثل خود ما هستيد و خدا پيامى را بر شما نازل نكرده است. شما فقط دروغ مى گوييد.
    ــ اى مردم ! خدا به خوبى مى داند كه ما براى هدايت شما آمده ايم.
    ــ ما سخن شما را باور نمى كنيم.
    ــ وظيفه ما فقط اين است كه پيام خدا را آشكارا بيان كنيم، ما وظيفه نداريم شما را مجبور به ايمان آوردن كنيم، خدا به شما اختيار داده است.
    ــ ما به شما فال بد زده ايم، شما براى ما چيزى جز بدبختى نمى آوريد، اگر از اين سخنان دست برنداريد، شما را سنگسار مى كنيم و شكنجه دردناكى از ما به شما خواهد رسيد.
    ــ اى مردم ! شومى و بدى از خودتان است كه بُت ها را مى پرستيد و به خداى يگانه كفر مىورزيد، قدرى فكر كنيد، ما براى شما دلسوزى مى كنيم و شما را به سعادت فرا مى خوانيم، چرا ما را شوم مى دانيد؟ شما با كفر و بُت پرستى به خود ظلم مى كنيد.
    كسانى كه منافع خود را در بُت پرستى مردم مى ديدند، به مردم گفتند: "اى مردم ! اين سه نفر از شهر ديگرى به اينجا آمده اند و مى خواهند ما را از دين پدرانمان بازدارند، اگر آيين ما باطل بود، هرگز نياكان ما آن را انتخاب نمى كردند، ما هرگز دين پدران خود را رها نمى كنيم".
    پس از آن بود كه مردم تصميم گرفتند تا آن سه پيامبر را سنگسار كنند، براى همين دست هاى آنان را بستند و به سوى ميدان شهر بردند تا مراسم سنگسار آغاز شود. خبر در همه جا پيچيد، همه با سنگ هاى زيادى به سوى ميدان شهر حركت كردند.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۶: از كتاب تفسير باران، جلد دهم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن