کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    احزاب : آيه ۵۵

      احزاب : آيه ۵۵


    لَا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آَبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ وَاتَّقِينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْء شَهِيدًا (55 )
    در آيه قبل، پنج دستور به مسلمانان دادى، در دستور سوم به آنان چنين گفتى: "اى مؤمنان ! هرگاه مى خواهيد چيزى از زنان پيامبر بگيريد، از پشت پرده با آنان سخن بگوييد".
    چند نفر از پدران همسران پيامبر نزد پيامبر آمدند و به او چنين گفتند: "آيا ما هم بايد از پشت پرده با آنان سخن بگوييم".[106]
    اينجا بود كه اين آيه را نازل كردى: "همسران پيامبر مى توانند بدون هيچ مانع و پرده با پدر، فرزند، برادر، فرزندبرادر، فرزندخواهر و زنانِ مسلمان و كنيزان خود تماس داشته باشند".
    سپس به زنان پيامبر چنين مى گويى: "اى زنان پيامبر ! تقوا داشته باشيد و بدانيد كه من بر هر چيزى آگاه هستم".

    * * *


    درباره اين آيه چهار نكته را مى نويسم:
    * نكته اوّل
    زنان پيامبر مى توانند با كسانى كه با آن ها محرم هستند، بدون هيچ مانع و پرده اى، ارتباط داشته باشند. در اين آيه، پدر، فرزند، برادر، فرزندبرادر، فرزندخواهر ذكر شد، امّا عمو و دايى ذكر نشد، زيرا اين مطلب از خود آيه فهميده مى شود.[107]
    * نكته دوم
    در اين آيه، از پدرشوهر نامى برده نشده است، زيرا مخصوص زنان پيامبر است، پدرِ پيامبر قبل از تولّد پيامبر از دنيا رفته بود، پس نيازى به ذكر آن نبود.
    * نكته سوم
    همسران پيامبر مى توانستند بدون هيچ پرده و مانعى با زنان در ارتباط باشند، امّا آنان نبايد با زنان كافر بدون مانع و پرده ارتباط برقرار كنند، زيرا زنان كافر، ويژگى هاى همسران پيامبر را براى شوهران خود بيان مى كردند.
    * نكته چهارم
    همسران پيامبر مى توانستند با كنيزان خود، بدون پرده ارتباط بگيرند، كنيز زنى است كه ممكن است كافر باشد.
    قرآن از همسران پيامبر خواست كه با زنانِ كافر از پشت پرده ارتباط بگيرند، كنيز گرچه كافر است، امّا چون زير سلطه مسلمانان است، اشكال ندارد كه همسران پيامبر بدون پرده با او ارتباط داشته باشند.[108]

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۵۷: از كتاب تفسير باران، جلد نهم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن