کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    سجده : آيه ۲۵ - ۲۴

      سجده : آيه ۲۵ - ۲۴


    وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآَيَاتِنَا يُوقِنُونَ (24 ) إِنَّ رَبَّكَ هُوَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيَما كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (25 )
    سخن از بنى اسرائيل به ميان آمد، تو به موسى(عليه السلام) تورات را دادى تا بنى اسرائيل را هدايت كند.
    پس از مرگ موسى(عليه السلام)، گروهى از آنان را به عنوان "امام" قرار دادى، زيرا آنان در راه تو شكيبايى نمودند و به آيات تو يقين داشتند. تو آنان را امام قرار دادى تا به فرمان تو مردم را هدايت كنند.
    آن امامان چه كسانى بودند؟
    پيامبرانى كه پس از موسى(عليه السلام) به پيامبرى رسيدند و وظيفه هدايت مردم را به عهده گرفتند، آن پيامبران، پيشوا و امام مردم بودند، نام بعضى از آنان را در اينجا مى نويسم: يوشع، داوود، سليمان، الياس، اليسع، عُزَير، ايّوب، يونس، زكريا، يحيى، عيسى(عليهم السلام).

    * * *


    تو براى هدايت بنى اسرائيل، پيامبرانى را به عنوان امام و پيشوا در ميان آنان قرار دادى، امّا بنى اسرائيل دست به اختلاف زدند و راه هاى مختلفى را پيمودند، سرچشمه اين اختلافات، چيزى جز هوس و عشق به رياست نبود، تو در روز قيامت در ميان آنان داورى خواهى كرد و هر كس را به سزاى عملش خواهى رساند، آنان كه از حقّ پيروى كردند در بهشت جاى خواهى داد و آنان كه باطلى را ساختند و مردم را به سوى آن فرا خواندند، در آتش جهنّم خواهند سوخت.

    * * *


    روزى امام صادق(عليه السلام) آيه 23 اين سوره را براى ياران خود خواند و فرمود: "خداوند به پيامبر بشارت داد كه از خاندان او امامانى قرار مى دهد".[23]
    وقتى من اين حديث را خواندم، فهميدم كه اين آيه از يك قانون خدا سخن مى گويد، خدا براى هدايت مردم، رهبرانى آسمانى قرار مى دهد. اين قانون خدا مى باشد و براى همه زمان ها و مكان ها مى باشد.
    آيه 23 از امامان، سخن مى گويد، امامانى كه خدا بعد از موسى(عليه السلام) براى بنى اسرائيل فرستاد، پيامبر هم بودند، ولى امامان امّت اسلامى، پيامبر نيستند، زيرا محمّد(صلى الله عليه وآله) آخرين پيامبر بود و پس از او هرگز پيامبرى نمى آيد.
    آرى، در روز عيد غدير خدا به محمّد(صلى الله عليه وآله) فرمان داد تا على(عليه السلام)را به عنوان "امام" معرّفى كند و از مردم بخواهد با او بيعت كنند.
    هيچ گاه خدا زمين را از امام خالى نمى گذارد، دوازده امام معصوم، وظيفه رهبرى جامعه را به عهده دارند، اين همان راه امامت است كه خدا مردم را به پيروى از آن فرا خوانده است.
    امروز هم مهدى(عليه السلام) امام زمان من است، پيشواى من است، بايد او را بشناسم، خدا از من خواسته است تا ولايت او را بپذيرم و پيرو او باشم.[24]

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۳۲: از كتاب تفسير باران، جلد نهم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن