کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    قَصص : آيه ۸۱ - ۷۹

      قَصص : آيه ۸۱ - ۷۹


    فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظّ عَظِيم (79 )وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آَمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ (80 )فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الاَْرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِنْ فِئَة يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ (81 )
    روزى قارون با شكوه و جلال زيادى در برابر مردم به خودنمايى پرداخت، او گرفتار "جنون نمايش ثروت" شده بود و دوست داشت تا ثروت خود را به رخ ديگران بكشد.
    گروهى از مردم كه خواهان دنيا بودند گفتند: "اى كاش ما به جاى او بوديم، به راستى كه بهترين لذّت هاى دنيا از آنِ اوست"، آرى، آنان آرزو كردند كه كاش ثروتى همانند ثروت قارون داشتند.
    گروهى كه اهل علم و معرفت بودند به آنان گفتند: "واى بر شما ! اين چه سخنى است كه مى گوييد؟ پاداش خدا براى كسى كه ايمان بياورد و عمل نيك انجام دهد، از همه ثروت قارون بهتر است، البتّه پاداش خدا به كسانى مى رسد كه در راه ايمان شكيبا باشند و بر سختى ها صبر كنند".
    آرى، مردم ادّعاى ايمان مى كنند، امّا تو آنان را با سختى ها و بلاها امتحان مى كنى، كسانى كه بر سختى ها صبر مى كنند، لياقت بهره بردن از ثواب تو را دارند، تو آنان را در روز قيامت در بهشت جاودان خود مهمان مى كنى. دنيا به هيچ كس وفا نكرده است، مرگ در كمين همه است، هيچ كس نمى تواند بيش از يك كفن با خود به قبر ببرد، امّا كسى كه با ايمان واقعى از اين دنيا برود، سعادتمند خواهد بود.

    * * *


    قارون از راه راست دور شده بود، موسى(عليه السلام) تصميم گرفت تا با او سخن بگويد، روزى موسى(عليه السلام) به قصر قارون رفت و با او سخن گفت و او را نصيحت كرد، امّا قارون موسى(عليه السلام) را مسخره كرد.
    موسى(عليه السلام) از جا بلند شد و بيرون آمد و براى لحظاتى در حياط قصر قارون نشست، قارون دستور داد تا مقدارى خاكستر را با آب مخلوط كنند و از بالاى پشت بام بر سر موسى(عليه السلام)بريزند، موسى(عليه السلام) از جا بلند شد و قصر قارون را ترك كرد.
    اينجا بود كه تو بر قارون خشم كردى و قارون و قصر باشكوه او را در زمين فرو بردى، آرى، اين عذاب تو به گونه اى بود كه هيچ كس غير از تو نمى توانست او را كمك كند. در آن هنگام نه كسى توانايى داشت او را يارى كند و نه او مى توانست خود را نجات دهد، زمين او و همه ثروتش را در خود فرو برد و او هلاك شد.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۹۲: از كتاب تفسير باران، جلد هشتم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن