کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    فصل چهار

      فصل چهار


    پيامبر اسلام از همه ما مى خواهد تا وقت خود را به اين چهار قسمت، تقسيم كنيم:
    1 . مناجات با خداوند
    2 . محاسبه كردن نفس خود
    3 . تفكّر درباره نعمت هاى خداوند
    4 . استفاده از لذّت هاى حلال.[9]
    ما بايد همان گونه كه براى نماز خواندن و عبادت كردن وقت مى گذاريم، ساعتى هم با خود خلوت كنيم و در نعمت هايى كه خداوند به ما داده است، فكر كنيم و به اين وسيله، دريايى از رحمت و توفيق الهى را به سوى خود جذب نماييم.
    آيا موافقى بعضى از نعمت هايى كه خدا به ما داده است را مورد بررسى قرار بدهيم؟
    آيا مى دانيد كه در ريه هاى شما، حدود هفتصد و پنجاه ميليون بادكنك كوچك وجود دارند كه همواره از هوا پر و خالى مى شوند و اكسيژن را به خون مى رسانند؟
    اگر قيمت هر كدام از آنها را فقط ده تومان حساب كنيد (در حالى كه بشر با تمام پيشرفت هاى خود از ساختن يكى از آنها عاجز است)، در همين سينه شما، هفت ميليارد و نيم تومان، سرمايه وجود دارد.
    آيا اطلاع داريد كه در خون شما 30 هزار ميليارد سرباز سرخ پوش (گلبول هاى قرمز) وجود دارند كه نقش خدمتگزارانى صميمى را ايفا مى كنند و اكسيژن را كه مايه حيات سلول هاى بدن ما مى باشد از ريه به سلول ها مى رسانند و گاز كربنيك را كه يك ماده كشنده و سمّى است، از آنها گرفته و به ريه ها مى آورند تا به اين وسيله هواى تنفسى به خارج بدن دفع شود؟
    در مدت 30 ثانيه اين گلبول هاى قرمز به تمام سلول هاى بدن سركشى مى كنند و با جدّيت و نظم، وظيفه خود را انجام مى دهند; يعنى هم به سلول ها غذا مى رسانند و هم نقش يك سازمان نظافت را در بدن ايفا مى كنند.
    عجيب است كه روزانه 200 ميليارد از اين سربازان سرخ پوش در راه انجام وظيفه خود فدا مى شوند و براى اين كه در اين سازمان خدمت رسانى، خللى ايجاد نشود معادل همين مقدار، هر روز توليد مى شود.
    آيا مى دانيد كه در خون شما پنجاه ميليارد سرباز سفيدپوش نيز (گلبول هاى سفيد) وجود دارد كه در بدن شما نقش يك ارتش مجهّز را بازى مى كنند و به همه قسمتهاى بدن شما سر مى زنند و هرگاه نقطه اى از بدن شما مورد هجوم ميكروب ها قرار بگيرد با آنها مبارزه كرده و در راه سلامت بدن شما تا سر جان فداكارى مى كنند، و به راستى اگر اين سربازان مدافع نبودند، سلامت بدن ما در مقابل هجوم ميكروب ها به خطر مى افتاد.
    من در اينجا مى خواهم به نكته اى اشاره كنم و آن اين است كه انسان ها تا قبل از قرن هفدهم كه ويليام هاروى، گردش خون را كشف كرد، هيچ كس از اين نعمت بزرگ خبرى نداست.
    آرى، انسان ها هزاران سال، از اين نعمت بزرگ، بى خبر بودند حتّى هنگامى كه ويليام هاروى در سال 1628 در كتاب خود به تشريح گردش خون در بدن انسان پرداخت با مخالفت شديد دانشمندان رو به رو شد.
    بيست و پنج سال طول كشيد تا جامعه علمى، نظريّه او را پذيرفت و در اين مدّت، مردم او را ديوانه و مجنون مى پنداشتند و همه پزشكان او را از خود مى راندند.
    آرى، خداوند از اوّل خلقت انسان، در بدن او، نعمت گردش خون و گلبول هاى سفيد و قرمز را قرار داده بود ولى انسان ها از آن غافل بودند.
    به راستى اكنون هم نعمت هاى زيادى در زندگى ما وجود دارد كه ما اصلا از آنها آگاهى نداريم!
    آرى، نعمت هاى خداوند بسيار زياد است و انسان قادر به شمردن آنها نيست.
    به هر حال اگر مى خواهيد توفيق الهى را به سوى خود جذب كنيد به نعمت هايى كه خدا به شما داده است فكر كنيد.
    دوست خوبم!
    به جاى اين كه به نداشته هايت فكر كنى به آنچه دارى فكر كن كه در اين صورت توفيق الهى را به سوى خود جذب مى كنى.
    البتّه اين كه ما به ياد نعمت هاى خدا بيفتيم يك اثر مهم ديگر هم دارد و آن اين است كه محبّت به خداوند متعال در دل ما جوانه مى زند.
    پيامبر فرمودند:
    خداوند به حضرت داوود(عليه السلام) وحى كرد: اى داوود! كارى كن كه مردم مرا دوست داشته باشند.
    داوود(عليه السلام) در جواب گفت: چگونه مردم را به سوى محبّت تو دعوت كنم؟
    خطاب رسيد: نعمت هاى من را براى مردم يادآورى كن، زيرا هرگاه تو مردم را به ياد نعمت هاى من بيندازى، آنان به من محبّت خواهند ورزيد.[10]
    آرى، چقدر زيبا است، انسان ساعتى با خود خلوت كند و بنشيند و به ياد نعمت هاى خدا باشد.[11]


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۴: از كتاب چرا بايد فكر كنيم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن