کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    فصل بيست وپنج

      فصل بيست وپنج


    آقاى سُنّى! دوستان تو سؤال ديگرى هم پرسيده اند، آن ها مى گويند در ماجراى هجوم به خانه على(عليه السلام) ، چرا فاطمه(عليها السلام) براى باز كردن درِ خانه رفت؟ اين سخن آنان است:
    شما شيعيان مى گوييد آن روزى كه به خانه فاطمه هجوم بردند، على داخل خانه بود، چگونه مى توان باور كرد على در خانه باشد و فاطمه براى باز كردن درِ خانه برود و آن حوادث روى دهد؟ چرا خودِ على، براى باز كردن درِ خانه اقدام نكرد؟ مگر على غيرتمند نبود؟ چرا او فاطمه را براى باز كردن درِ خانه فرستاد؟
    قبل از جواب به اين سؤال، بايد به نكته مهمّى اشاره كنم:
    امروزه در زندگى شهرى، معمولاً درِ خانه ها بسته است، وقتى مهمانى به در خانه ما مى آيد، زنگ مى زند و ما به روى او در را باز مى كنيم.
    اگر به روستايى رفته باشى، مى بينى كه در روستا، درِ خانه ها معمولاً در طول روز باز است، وقتى مهمان مى آيد، ابتدا آن مهمان از صاحب خانه اجازه مى گيرد و سپس وارد خانه مى شود.
    در آن روزگار، مردم مدينه هم در طول روز، در خانه هاى خود را باز نگه مى داشتند و شب ها آن را مى بستند. درِ خانه ها پرده اى هم داشت تا مانع ديد نامحرم باشد.
    اكنون با هم به روز حادثه مى رويم، روزى كه عُمَر و ابوبكر با گروهى از هواداران خود به سوى خانه على(عليه السلام) حركت كردند. تعداد آنان زياد بود و طبيعى بود كه سر و صدايى هم راه انداخته بودند.
    در آن لحظه، فاطمه(عليها السلام) نزديك درِ خانه بود، او متوجّه شد كه چه خبر است، آنان مى آمدند تا على(عليه السلام) را به زور براى بيعت به مسجد ببرند، اينجا بود كه فاطمه(عليها السلام) سريع در خانه را بست.
    نكته مهم اين است كه فاطمه(عليها السلام) درِ خانه را باز نكرد، بلكه درِ خانه را بست! وقتى او از آمدن مهاجمان باخبر شد، درِ خانه را محكم بست.
    آقاى سُنّى! چرا دوستان مى خواهند تاريخ را منحرف كنند؟ فاطمه(عليها السلام) درِ خانه را بست، آنان مى گويند كه فاطمه(عليها السلام) درِ خانه را باز كرد. اين چه دروغى است كه آنان مى گويند!
    اين جنايت در روز اتّفاق افتاده است، آن ساعت، درِ خانه فاطمه(عليها السلام) (مثل همه خانه هاى مدينه) باز بود.
    فاطمه(عليها السلام) نزديك درِ خانه بود، وقتى او از هياهوى دشمنان آگاه شد، سريع در خانه را بست. فاطمه مى دانست اگر بخواهد برود به على خبر بدهد و او براى بستن در بيايد، در همين فاصله، دشمن به داخل خانه مى آيد، فاطمه(عليها السلام)درِ خانه را بست تا آنان نتوانند وارد خانه شوند.
    وقتى يك زن، درِ خانه خود را محكم ببندد، آيا اين با غيرتمندى شوهر منافات دارد؟
    بگذار تا ماجرا را از زبان دو دانشمند بزرگ شيعه بشنويم. شيخ عيّاشى (در قرن چهارم) و شيخ مفيد (در قرن پنجم) چنين نوشته اند:
    عُمَر به هواداران خود گفت: "برخيزيد تا نزد على برويم"، همه از جا برخاستند و به سوى خانه على(عليه السلام)حركت كردند. وقتى آن ها به خانه فاطمه(عليها السلام)رسيدند، فاطمه(عليها السلام) آن ها را ديد، براى همين درِ خانه را به روى آنان بست.
    در اين هنگام، عُمَر با لگد به در كوفت و درِ خانه را شكست، وقتى عُمَر در خانه را شكست، همه به سوى خانه هجوم آوردند...[106]
    وقتى فاطمه ديد كه آنان بى شرمى را به نهايت رسانده اند، فرياد برآورد: "بابا! يا رسول الله! ببين كه چه ظلم هايى در حق ما روا مى دارند!".[107]
    چرا فاطمه اين چنين سخن گفت؟ فاطمه مى خواست به اين مردم يادآورى كند كه اى مردم! اينجا خانه من است، من فاطمه هستم، همان فاطمه اى كه پاره تن پيامبر است. فقط هفت روز از وفات پدرم گذشته است، چرا با تنها يادگارش چنين مى كنيد؟ مگر از او يادگارى به غير از من مانده است؟
    صداى فاطمه(عليها السلام) ، آن قدر مظلومانه بود كه خيلى ها را به گريه انداخت ، خيلى از مردمى كه همراه عُمَر آمده بودند به خانه هاى خود بازگشتند.[108]
    عُمَر آمده بود تا اگر على(عليه السلام) همراه او به مسجد نيايد، او را به قتل برساند، او به قصد كشتن على(عليه السلام) وارد خانه شد، فاطمه(عليها السلام)چگونه مى توانست در مقابل اين همه ظلم آنان سكوت كند؟
    در كتاب هاى ديگر آمده است كه عُمَر ابتدا در خانه را آتش زد، وقتى كه درِ خانه نيم سوخته شد، به در لگد محكمى زد و...[109]
    آقاى سُنّى! اين سخن دوستان تو خيلى عجيب است! آنان مى گويند مگر على(عليه السلام)غيرتمند نبود؟ چرا خودش درِ خانه را باز نكرد؟ چرا فاطمه(عليها السلام) را براى باز كردن درِ خانه فرستاد؟
    من واقعاً تعجّب مى كنم، آيا بهتر نيست آنان قدرى فكر كنند؟ به راستى چرا عده اى از مردم مدينه به خانه فاطمه(عليه السلام) هجوم بردند و بدون اجازه وارد آن خانه شدند؟ آيا اين كار با غيرت سازگار بود؟[110]
    على(عليه السلام) آن روز سكوت كرد و در مقابل آن ظلم ها صبر كرد تا اسلام عزيز باقى بماند. آن روز فاطمه(عليها السلام) براى دفاع از امام خود قيام كرد، او به يارى حق و حقيقت آمد، با مردم سخن گفت، حق را براى آنان روشن ساخت.


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۲۵: از كتاب روشنى مهتاب نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن